Noorwegen, Schotland, IJsland, reizen

Reizen

noorwegen, schotland, ijsland

Op vakantie gaan is iets wat ik heel erg graag doe. Vooraf bekijk ik welke locaties er mooi genoeg zijn voor te fotograferen. Je kan wel zeggen dat ik mijn vakanties uitzoek aan de hand van de foto’s die er te maken zijn in dat betreffende land.

Zo ben ik in IJsland, Noorwegen en zelfs twee keer in Schotland geweest. Stuk voor stuk, of beter gezegd, land voor land, geweldige plekken om te fotograferen.

IJsland was best een aparte keuze, want ik hou absoluut niet van sneeuw, en wat vind je vooral in maart in IJsland ?? Juist ja sneeuw, heel veel sneeuw. Toch was dit een geweldige reis waar ik echt een hoop heb gezien.

Ook ben ik meerdere keren in Turkije geweest, maar hier ging ik dus puur naartoe voor de zon. Uiteraard heb ik daar wel foto’s gemaakt, maar dat zijn voornamelijk vakantie kiekjes, en die mogen dus niet op deze pagina 😉

Ik zou heel graag een keer de Beren willen fotograferen bij het vangen van de zalm. Hiervoor zal ik naar Canada moeten vrees ik. Maar ook Ierland, Londen, Oostenrijk, Zweden, Finland en Zuid Afrika staan nog op het verlanglijstje. Of ik deze landen ook echt mag bezoeken in de toekomst ? Wie zal het zeggen.

schotland
IJsland
Noorwegen

Schotland

In Schotland ben ik twee keer geweest, beide keren met mijn dochter. De eerste keer was in juni 2015. Het doel van de reis was toen om de Puffins te fotograferen. We zijn toen ook één dag naar Glencoe gereden, wat best een stuk rijden was vanwaar we zaten. Toen we eenmaal in Glencoe aankwamen wisten we het direct, hier willen we nog eens naartoe en dan niet voor één dag maar een langere periode.

In april 2017 ging de reis nogmaals naar Schotland, deze keer met als doel om naar Glencoe en Isles of Skye te gaan. Thuis had ik al een aantal plekken genoteerd die ik graag wilde zien. De allereerste keer in Glencoe in 2015, had ik dus een locatie gemist en deze moest en zou ik deze keer vinden. Achteraf bleek dat ik gewoon een afslag niet had genomen en daardoor niet bij de beruchte Buachaille Etive Mór aankwam. De tweede keer de afslag dus wel genomen, en voilà…..daar was ie dan. Echt ongelooflijk dom dat ik deze afslag de eerste keer in 2015 niet had genomen zeg maarja….

Op Isles of Skye had ik van tevoren ook een paar locaties gevonden die ons wel leuk leek. Zo stonden de Fairy Pools, de Fairy Glen en de Old Man Of Store op het programma. Mijn hemel wat een klim was dat zeg, maar eenmaal boven was ik best trots, wat een geweldig uitzicht. De terug weg was net zo spannend als de heenweg, eenmaal beneden had ik behoorlijk knikkende knieën van de inspanning, maar man man man wat was dit gaaf.

IJsland

In maart 2016 een geweldige reis gemaakt naar IJsland, geen idee wat ik hiervan moest verwachten. Had al wel veel foto’s gezien en het leek me prachtig.
Niets is ook minder waar, wat een geweldig land, prachtige landschappen om te fotograferen, veel sneeuw en hier en daar wat ijs, maar ook weer veel groen.
Ze zeggen, als het weer je in IJsland je niet bevalt, wacht dan een kwartiertje…en dat klopt, zo zit je in een sneeuwstorm en een kwartier later breekt de zon door, heel apart om mee te mogen maken.

Vooraf hadden we een aantal locaties thuis uitgezocht wat we wilden gaan zien, sommige locaties moesten we helaas overslaan omdat de weg ernaartoe niet bereikbaar was, of de gehele locatie, en dan met name de watervallen zelf, bevroren waren. Locaties die we wel hebben bezocht zijn onder andere, Jokulsarlon (ijsbergenmeer), Svinafelljokull (gletsjer) Skogafoss (waterval), Barnafoss (waterval), Geysir Strokkur, Seltun en onderweg natuurlijk prachtige landschappen wat het stoppen voor een foto meer dan de moeite waard was.

Op de allerlaatste dag van deze geweldige vakantie hebben we het Noorderlicht mogen zien, wauw wat is dat gaaf om te zien zeg, onbeschrijflijk.

Noorwegen

Juni 2018 was het dan eindelijk zover, een langverwachte droom kwam uit, 10 dagen naar Noorwegen. Thuis natuurlijk alweer leuke adresjes uitgezocht waar je mooie foto’s kon maken. Als ik toch maar eens met de helft van de foto’s thuis kwam die ik op het internet had gezien, ach wat zou ik dan een gelukkig mens zijn, dacht ik terwijl ik de coördinaten zorgvuldig opschreef.

Alles valt en staat met de weersomstandigheden, nou wij hadden geluk, we hebben van de 10 dagen dat wij daar waren maar 2 dagen regen gehad.
Helaas was dat wel op de dagen dat we hadden gepland om de Preikestolen te beklimmen. Dit kon door het slechte weer dus helaas niet doorgaan, reden te meer om nog een keer terug te keren naar dit geweldige land.

Wij hadden daar weer een leuke auto gehuurd en konden dus gaan en staan waar we wilden. Over de tolwegen in Noorwegen hoef je je geen zorgen te maken, met een gehuurde auto gaat alles automatisch en wordt dit vanzelf afgeschreven. Als je met eigen auto reist kan je van tevoren ergens inschrijven, zodat de rekening hiervoor ook automatisch thuis komt.

Noorwegen kent vele landschappen en zijn allemaal even mooi. Het verkeer rijdt net als in Nederland gewoon aan de rechterkant. Zo rij je tussen de bergen met flinke hellingen en zo rij je weer door vlakke landschappen. Het water in Noorwegen is echt bizar mooi van kleur, een blauw-groenachtige kleur wat haast niet te omschrijven is.

Het bekendste Geiranger Fjord vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen, Lovatnet daarentegen was geweldig.

Curacao

September 2019 was het tijd voor een vakantie naar Curacao.

Curacao stond nou niet echt op mijn verlanglijstje om naar toe te gaan, maar aangezien zoonlief daar een jaartje woont zijn we hem gaan opzoeken.
We hebben vele mooie plekken mogen bewonderen en ook heel veel gedaan, zoals snorkelen met dolfijnen en zeeschildpadden. Wat een geweldige ervaring was dat zeg.
Ik hou er niet van om dieren in gevangenschap te bewonderen, de dolfijnen en de zeeschildpadden waren dan ook in open zee, niks geen gevangenschap dus.

Op Curacao zijn er veel leguanen te vinden. Wat een geweldige beesten zijn dit zeg, echt fantastisch om te zien, helemaal als ze gaan lopen weet je niet wat je ziet. Ook zijn ze erg fotogeniek, al moet je er wat moeite voor doen en je soms in de vreemdste bochten wringen om ze er goed op te krijgen. Wat dat betreft zijn ze best op een hoede en zodra ze gevaar dreigen te zien schieten ze weg.

In Curacao is het altijd mooi weer, zo ook toen wij gingen, elke dag 35 graden maar met een heerlijk windje zodat het goed uit te houden is. Met deze temperaturen ben ik niet veel met de camera op pad gegaan, daar was het simpelweg gewoon veelste warm voor. Je kan wel zeggen dat dit een lekkere strandvakantie was waar we zo nu en dan toch wat mooie plekken hebben bezocht om te fotograferen.